Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

fit-forward.nl

Corestability training


Bij sporten komt het vaak voor dat spieren eenzijdig zijn ontwikkeld, omdat de training vaak gericht is op het verbeteren van een bepaalde spiergroep. Wielrenners bijvoorbeeld zijn voornamelijk bezig met het verbeteren van de beenspieren. Hierdoor komt het regelmatig voor dat sporters last krijgen van de rug, schouders of nek. Dit komt doordat tijdens trainingen en wedstrijden deze spieren vaak langdurig statisch belast worden. Daarom is het in elke sport belangrijk dat de rompspieren getraind worden om zo een goede rompstabiliteit te creƫren (core-stability). In het verleden werden vaak alleen de buikspieren extra getraind, dit is echter niet voldoende. Ook de rug en bekken verdienen aandacht.

Doel Core oefeningen
Het uiteindelijke doel van de romptraining is om de spieren van de romp zo effectief mogelijk te gebruiken, zodat de positie van de wervelkolom tijdens diverse krachtinspanningen goed te beheersen is. In feite ben je in staat om 'klappen' op te vangen die verder geen invloed hebben op de stabiliteit van je lichaam. Denk hierbij aan een schouderduw bij voetbal. Wanneer je core stabiliteit niet goed getraind is, raak je hierbij uit balans en verlies je het duel. In feite vormen de spieren onderin de romp de basis waarop de rest van de rug steunt. Tijdens een inspanning zijn de spieren onderin de rug constant aangespannen. Daarom worden deze spieren ook gezien als stabilisatoren van de onderrug. Echter hoeven deze spieren niet heel sterk te zijn, maar moet het uithoudingsvermogen en de coƶrdinatie hiervan goed zijn.

Wetenschappelijk onderzoek en Core oefeningen
Uit recent onderzoek is gebleken dat stabilisatieoefeningen van de romp rugklachten kunnen voorkomen bij mensen met chronische lage rugklachten. Bovendien kan een goede stabiliteit helpen tegen hoofdpijn, nekpijn en pijn rondom de bekken en zoals gezegd tegen lage rugklachten.

Concluderend: rompstabiliteit is een eenvoudige manier om chronische pijnklachten rondom de wervelkolom te voorkomen.

NB: Voor mensen die kortdurende rugpijn hebben, of een blessure, wordt deze training niet aanbevolen. Dit omdat deze training voor deze groep geen versterkende werking heeft, maar zelfs de klachten of blessure kan verergeren.